Biała Podlaska – Parafia Św. Anny

Organy wybudowane w 1873 roku przez Leopolda Blomberga, z których zachowała się obudowa. Wnętrze instrumentu wykonał Antoni Grygorcewicz w 1969 roku, z użyciem podzespołów z organów firmy Sauer.

Instrument usytuowany na chórze muzycznym naprzeciw ołtarza głównego.

Szafa organowa wolnostojąca. Prospekt architektoniczny, jednoczęściowy, pięcioosiowy, osadzony na cokole płycinowym, trójwieżyczkowy. Środkowa wieża wyższa, skrajne niższe, rozdzielone dwukondygnacyjnymi polami piszczałkowymi. Wieże ryzalitowo wysunięte półkoliście, zwieńczone belkowaniem, na którym figury aniołów. Pola piszczałkowe w dolnej kondygnacji wysmukłe, zwieńczone spływami, w górnej zwieńczone luźnym roślinnym ornamentem snycerskim. Prospekt flankowany wydatnymi uszakami snycerskimi. Przed bocznymi wieżyczkami na balustradzie chóru – muzykujące anioły. Układ labiów piszczałek w polach – prosty, w wieżyczkach – girlandowy. Kolorystyka: marmoryzacja szaro-niebieska z brązowym użyleniem. Styl neobarokowy.

Stół gry pierwotnie wbudowany w lewy bok szafy organowej, obecnie wolnostojący, po lewej stronie prospektu, bokiem do ołtarza głównego. 17 głosów podzielonych pomiędzy dwa manuały (8+6) o zakresie C-g3 i pedał (3) o zakresie C-f1.

Traktura

Traktura pneumatyczna

Wiatrownice

Wiatrownice stożkowe.

Miech

Miech magazynowy, dwuczerpakowy, zabytkowy, wybudowany w roku 1891 [?], umieszczony obok szafy organowej.

Dyspozycja

Manuał I
Pryncypał 8’
Gemshorn 8’
Rurflet 4’
Oktawa 4’
Nasat 2 2/3
Oktawa 2’
Kwinta 1 1/3
Mikstura 1-3 ch





Manuał II
Salicion 8’
Flet kryty 8’
Flet harmoniczny 4’
Pryncypał 4’
Flet 2’
Flet poprzeczny 1’
(wolne włączniki Tercja i Mixtura)







Pedał
Subbas 16’
Oktawbas 8’
Chorałbas 4’











Dyspozycja Blomberga:
Manuał
Pryncypał 8’
Octawa 4’
Bordon 8’
Salicet 8’
Portunal 8’
Rurflet 4’
Kwinta 3’
Mixtura 3 ch.
Wypust wiatru

Pedał
Subbass 16’
Oktawbass 8’
Major bas 8’