Krześlin – Parafia Św. Mikołaja Biskupa

Organy wybudowane w 1909 roku przez Josefa Hubička z Pragi dla kościoła w Osiecku. Do Krześlina przeniesione w 1978 r. przez Zbigniewa Sianowskiego z Warszawy.
Ustawione w miejsce barokowego dziewięciogłosowego pozytywu zdeponowanego obecnie na strychu (destrukt).

Instrument usytuowany na chórze muzycznym naprzeciw ołtarza głównego.

Szafa organowa oparta o tylną ścianę chóru i dosunięta do balustrady. Prospekt architektoniczny, oparty na wysokim cokole, jednoczęściowy, siedmioosiowy, o siedmiu polach, z których trzy parzyste zaakcentowane trójkątnymi zwieńczeniami wypełnionymi dekoracją maswerkową (brak w nich pozostałych w Osiecku rzeźb figuralnych), zaś nieparzyste prostokątne, zamknięte kotarami z motywem trójliścia. Styl neogotycki.

Stół gry wolnostojący, po prawej stronie szafy organowej, przodem do ołtarza głównego. 15 głosów podzielonych pomiędzy dwa manuały (I-7, II-5) o zakresie C-f3 i pedał (3) o zakresie C-d1.

Traktura

Traktura pneumatyczna, system upustowy.

Wiatrownice

Wiatrownice membranowe.

Połączenia i urządzenia pomocnicze

Urządzeń pomocniczych i połączeń aktualnie brak. W karcie ewidencyjnej ODZ w 1981 roku wymieniono: Tutti, Forte, Mezzoforte, Piano, Man.copula II+I, Pedal cop. I, Pedal cop. II., podwójne włączniki dla rejestrów pedału oraz włącznik Pedal II man.

Miech

Miech magazynowy z podawaczem klinowym.

Dyspozycja

Manuał I
Bourdon 16’ – głos usunięty*
Principał 8’
Viola di Gamba 8’
Salicional 8’
Flet Próżny 8’
Flet Rurkowy 4’
Octawe 4’
Progresion 2 2/3’ – głos usunięty*
Mixtura 2 2/3
Manuał II
Principał 8’
Łagodny reyestr 8’
Aeolina 8’
Voix Celeste 8’
Flet ukośny 4’
Violina 4’ – głos usunięty*


Pedał
Subbas 16’
Violonbas 16’ – głos usunięty*
Oktawbas 8’
Cello 8’


* głosy wykazane w karcie ODZ z 1981 roku.