Ostrów Lubelski – Parafia Niepokalanego Poczęcia NMP

Organy wybudowane w 1914 roku przez Dominika Biernackiego z Dobrzynia nad Wisłą.
W związku z uszkodzeniami kościoła w trakcie działań wojennych organy uległy uszkodzeniu i zostały wyremontowane, również przez Biernackiego w 1920 roku.

Instrument usytuowany na chórze muzycznym naprzeciw ołtarza głównego.

Szafa organowa wolnostojąca. Prospekt architektoniczny, jednoczęściowy, symetryczny, oparty na filarach dźwigających profilowany gzyms, na którym trzy wieże piszczałkowe przedzielone dwukondygnacyjnymi polami pośrednimi. Wieże ryzalitowo wysunięte na planie łuku odcinkowego, skrajne dodatkowo skierowane osiami ku środkowi; wykroje piszczałkowe wież flankowane kolumienkami opartymi na konsolach, dźwigającymi korony wież zakomponowane z wklęsło-wypukłego belkowania, na którym snycerski ornament rocaillowy na bocznych wieżach i tarcza heraldyczna, wazy i anioł na środkowej. Pośrednie płaszczyzny płaskie, w licu prospektu, o dwóch kondygnacjach wykrojów piszczałkowych, z których dolne zamknięte prosto, z kotarkami, górne – rocaillowym szczytem.
Układ labiów piszczałek w wieżach i dolnych wykrojach płaszczyzn pośrednich – girlandowy, w górnych – prosty. Piszczałki prospektowe cynkowe. Kolorystyka: biało-kremowa, olejna, ze złoceniami. Styl neorokokowy.

Stół gry wolnostojący, pod prospektem, centralnie, przodem do ołtarza głównego. 18 głosów podzielonych pomiędzy dwa manuały (8, 6) o zakresie C-f3 i pedał (4) o zakresie C-d1.

Traktura

Traktura pneumatyczna

Wiatrownice

Wiatrownice stożkowe.

Połączenia i urządzenia pomocnicze

Urządzenia pomocnicze: Piano, Forte, Tutti, Crescendo, Automat Pedału; Łączniki II/I, M/P, Oktawowe Pedału, Oktawowe II Manuału, Superoktaw I M; Wiatr.

Miech

Miech magazynowy równoległy z dwoma podawaczami klinowym umieszczony obok stołu gry.

Dyspozycja

Manuał I
Salicet 4’
Waltornia 8’
Gamba 8’
Bourdon 16’
Oktawa 4’
Pryncypał 8’
Flet 4’
Mixtura 2 chur
Manuał II
Picolo 2’
Minor flet 4’
Wox celestis 8’
Aeolina 8’
Flet łagodny 8’
Salicet 8’

Pedał
Wiolonczela 8’
Bourdon bas 16’
Subbas 16’
Oktaw bas 8’